מאמר נבחר

איזון הגוף והרגש

איזון הגוף והרגש

תקופת חיינו הנוכחית מביאה עימה הרבה חידושים טכנולוגיים, רפואה מתקדמת ומונעת, תוחלת החיים בעליה מתמדת, אך נדמה שגם המצוקה הרגשית גדלה: יותר ויותר זוגות מתגרשים, אנשים דואגים לפרנסתם-אין קביעות ויציבות כפי שהיו במאה שעברה, אנשים עייפים ומותשים מהעבודה, מהריצה האינסופית וממשימות היום יום. חיים במרוץ אינסופי להשיג עוד: קריירה, כוח, מעמד, אהבה… רצון להגשים, להצליח, להרשים, להרגיש…
ודווקא אלה מגבירים את החרדה (שאנחנו לא מספיק טובים, לא ראויים), את הדאגה (שלא יהיה/שהטוב יגמר), את המתח (שנספיק לעמוד בכל המשימות, להחזיר את הילד מהגן, להגיש את הפרוייקט בזמן…). אז איך בכל זאת ניתן לעזור לעצמנו לצאת מהפלונטר ולחיות טוב?

שלב 1 – הבנת הקשר בין הגוף והנפש

רבות דובר על הקשר בין הגוף והנפש ולא רק בימינו אנו. גם חז”ל עמדו על הקשר בין הרגש ובריאותו הגופנית של האדם. מכאן, שעבודה רגשית מניבה גם תוצאותאורח חיים בריא ומאושר גופניות.
הגישה ההוליסטית סוברת כי קיימת השפעה של מצבו הרגשי של האדם על מצבו הגופני -הבריאותי. כלומר: במצב של מתח או דאגה למשל, יהיו גם סימפטומים גופניים. כך התקפי חרדה, הם נובעים כמובן מתוך מצב רגשי עמוק, והסימפטומים למצב חרדתי נמצאים במדורג על גבי סקלה: מסימפטומים קלים יחסית של הזעה לעבר רעד בכל הגוף ללא שליטה וכלה בהפרעות נשימה.
לואיז היי, מרצה בתחום המטפיזיקה ומורה רוחנית, עוסקת בספריה בהשפעה הרגשית על הגוף וטוענת כי לכל מחלה גופנית קיימת סיבה רגשית. לשיטתה, כל איבר נושא משמעות רגשית, וכשאותו הרגש איננו מאוזן, הדבר מתבטא במחלה בגוף האדם.

שלב 2 – התבוננות רגשית

קיימים שני מצבים בהם מתעורר בנו הרגש: תגובה לאירוע חיצוני, או רגש בתוכנו שנגרם פעמים רבות כתוצאה מדיסהרמוניה פנימית.
רוב בני האדם אינם מתבוננים ברגשות שלהם, אלא נותנים להם להציף אותם. עלינו ללמוד להתבונן ברגשותינו, להפיק מהם תובנות, להבין מה “עובר” עלינו. מוטב לנו ללמוד לנהל את רגשותנו ולא לתת להם להתפרע בחופשיות ולנהל לנו את החיים. מומלץ להתבונן ולנסות להבין מה קורה לנו.
התבוננות תחילתה במודעות. לאחר מכן, בשאילת עצמנו מה אנחנו מרגישים כרגע או ביחס לדבר שקרה/נאמר לנו. בדרך כלל אנחנו נוטים להסתיר מעצמנו ואף להדחיק את הרגשות המבעבעים, במקום להתבונן ולנסות להבין.
כך שברגע שאנו חשים ברגש שעולה בנו במידה גדולה, “נסתכל לו בעיניים”, ניתן לו מקום, נתבונן בו וננסה להבין מאיפה זה מגיע ולמה.

שלב 3 – יצירת ריחוק מהרגשות

לאחר שנתנו לרגש מקום, התבוננו בו ובכך למעשה יצרנו מרחק מהרגש עצמו. המרחק הזה מאפשר לנו לראות את הדברים ולקבל אותם בפרופורציה הנכונה, במידתיות. להבין את הפרשנות שאנו מעניקים לדברים, ולנסות לסלוח או לקבל בהבנה את מצבנו. יצירת הריחוק וההתבוננות עוזרת לנו להיות אקטיביים ופחות פאסיביים ועל ידי כך גם מעצימה ומצמצמת את תחושת הקורבנות.
איך מתחילים לאזן בין הגוף והרגש?
קיימות טכניקות רבות העוסקות באיזון הצד הרגשי ועל ידי כך תורמות לאיזון גופני.
מומלץ לאדם המבקש לעשות שינוי באורחות חייו, לתת מקום ולהתבונן ברגשותיו להיעזר בטכניקות שיאפשרו לו להטמיע את העבודה על הרגש בצורה עמוקה ומהירה יותר, יתמכו ויקלו על התהליך. בין הטכניקות ניתן למנות את הכתיבה האינטואיטיבית, תרגילים בדמיון מודרך, EFT, ותמציות פרחי באך.

מאמרים קשורים