מאמר נבחר

יוגה כדרך לפיתוח מודעות עצמית

יוגה כדרך לפיתוח מודעות עצמית

מהי יוגה?

יוגה היא תחום בפילוסופיה ההודית. למילה “יוגה” קיימות משמעויות רבות בסנסקריטית: “התקשרות”, “התאחדות” כשהכוונה היא להתחברות עם התודעה תרגילי יוגה ומודעות עצמית.האוניברסאלית.

היוגה קיימת כבר אלפי שנים. היא קשורה בקשר הדוק להינדואיזם, לבודהיזם ולטנטרה, אך הינה תרגול רוחני ולא דתי. מכאן, שכל אחד למעשה יכול לתרגל יוגה.

ליוגה יש כמה דרכים שונות וכל אחת מטפלת ביעד אחר של מימוש עצמי ובאופן שונה. הדרכים הללו נראות שונות ולעיתים מנוגדות, אך כולן מבוססות על ההנחה שבני האדם יכולים להתחבר לתודעה האוניברסאלית.

שש דרכי היוגה לפיתוח מודעות עצמית

להלן שש הדרכים העיקריות ביותר של היוגה, כשכל אחת מהן מתפצלת אף לסגנונות שונים:

  1. בהאקטי יוגה – הכוונה לדבקות, על ידי סגידה לאל האדם תוך תפילה, האדם מגיע להארה.
  2. מנטרה יוגה – חזרה בשקט אן בקול על צלילים מקודשים, על צירופי מילים או על מילים שמוכרות כמנטרות.
  3. ג’נאנה יוגה – דרך הדעת והידע, האינטלקטואל, מגיעים להארה. האדם מתרגל לימוד ומדיטציה, כשהבורות נתפסת כמכשול בדרך אל ההארה.
  4. ראג’ה יוגה – משמעות המילה ראג’ה היא מלכותי. דרך זו כוללת 8 צעדים להארה, ביניהם תרגול תנוחות, נשימות ומדיטציה.
  5. קרמה יוגה – האדם המתרגל קרמה יוגה, מנהל את חייו ללא שיקולים אנוכיים. הוא ממלא את חובתו מתוך אהבה ואינו מונע מתוךרצון לתגמול כלשהו.
  6. האטה יוגה – תרגול פיסי, גופני של היוגה. האטה יוגה משלבת תנוחות פיסיות, נשימה, ומודעות קשובה לגוף ולרובד האנרגטי.

היוגה כיוצרת מודעות

תרגולי היוגה המחזקים, מטהרים וממריצים, מחזירים אותנו למודעות טובה יותר של עצמנו. תרגול האטה יוגה מתאים לחיים בעולם המערבי המתועש והמודרני, מכיוון שהתרגול מתחיל ברובד הפיסי – תרגול הגוף ומשם עובר פנימה. זה גם מה שמבדיל את היוגה מכל אימון גופני אחר כדוגמת הפילטיס למשל. תרגול היוגה עוזר לנו גופנית וגם רוחנית.

יתרונותיה של היוגה

לתרגול סוגי היוגה – פיסי, נשימתי ומדיטטיבי יתרונות גופניים ורגשיים. ביניהם ניתן למנות:

  • פיתוח גמישות
  • חוסן
  • פיתוח כוח סיבולת
  • אימון כלל שרירי הגוף
  • איזון ויציבות
  • העצמת תהליכים גופניים, כגון: תהליך העיכול.
  • רוגע
  • שקט מחשבתי
  • הפחתת חרדות
  • הפחתת מתח
  • הקלה בנדודי שינה
  • הקלה בכאבים

יוגה לילדים

לתרגול היוגה בגיל צעיר מעלות רבות: שיפור הבריאות, הכושר הגופני והריכוז. תרגול היוגה מגביר גם את הביטחון העצמי, הדימוי העצמי, האמון והעשייה. היוגה מספקת מסגרת לחיי הילד, מכילה משמעת ודרכי התמודדות עם מתח ומצבים חברתיים.

יוגה ותזונה

עקרונות התזונה על פי היוגה שונות מאלו של המערב, בו הרגלי התזונה דומים לכל אחד. התזונה היוגית הינה פרטנית ואישית, ומתאימה למבנה הגוף ולנסיבות חייו של האדם.

תרגול יוגה תכופות ובאופן סדיר מגביר את ההקשבה של האדם לגופו ולצרכיו התזונתיים. כך גם לטעמים ולאבחנה ביניהם.

בפועל, מומלץ לאכול פירות וירקות טריים (עדיף לאכלם בנפרד בשל האנזימים השונים העוזרים בעיכולם), להימנע ממזון מעובד, וממאכלים שעברו תהליכי שימור, מאכלים שמכילים צבעי מאכל ותוספות סוכר ומלח.

המים חיוניים מאד לתפקודו הבריא של הגוף ולכן יש לשמור על צריכת המים בגוף, ולשתות כשני ליטרים של מים בכל יום. את כל שאר המשקאות מעכל הגוף בצורה שונה.ניתן להגדיל את צריכת הנוזלים על ידי שתיית חליטות עשבים, מיצי פירות וירקות ומשקאות חלב. אך הקפידו על שתיית המים – לזה אין תחליף!

לסיכום, היוגה הינה דרך לפיתוח מודעות עצמית תוך לקיחת אחריות על חיינו הגופניים, הרגשיים והרוחניים. היוגה הינה דרך חיים, שמקדמת ומפתחת את המודעות העצמית בחייו של האדם.

לקריאה נוספת אודות יוגה.

מאמרים קשורים