מאמר נבחר

“נפש בריאה בגוף בבריא”

“נפש בריאה בגוף בבריא”

הקשר בין גוף ונפש העסיק את האדם ופילוסופים רבים עוד בימי יוון העתיקה. השאיפה להבין ולהסביר אם קיים קשר ומהו בין הגוף והנפש התחלפה בעידן הנוכחי לידיעה שאכן קיים קשר ועל מנת לשמור על בריאות הגוף והנפש עלינו לאזן ביניהם.

הקשר בין גוף ונפש הוא בכך שקיימת השפעה למצבים גופניים-פיזיים על הנפש, אך במקביל קיימת השפעה של מצבים נפשיים שבאים לביטוי בתחלואות הגוף.
קן דיכטוואלד הוא פסיכולוג שנחשב לאחת הדמויות המובילות בתחום הריפוי ההוליסטי. בספרו גופנפש שראה אור בשנת 1977 הוא מספר על תובנותיו בנושא ועל הקשר עם רפואת המזרח. איזון הגוף ומניעת מחלות וכאב נעשה על ידי פעילויות גופניות כגון: התעמלות, יוגה, פלדנקרייז ובטיפולים אלטרנטיביים שונים: דיקור, שיאצו, רפלקסולוגיה ועוד.

כיצד נמנע כאב?

בשל הקשר בין הגוף והנפש, והצורך באיזון ביניהם, עלינו להיות ערים ומודעים יותר למצבנו הרגשי. כלומר: לא להתעלם ולהדחיק רגשות מכיוון שרגש מודחק יהפוך ברבות הימים לכאב פיסי. רגש מודחק יוצר חסימה פיסית בגוף. לכן, מומלץ להיות בהקשבה לנפשנו, לצד הרגשי בתוכנו, ואם יש כאב רגשי, עצב, צער, כעס, עלינו לטפל בו כדי שזה לא יהפוך לכאב פיסי-גופני. הנפש למעשה מבטאת סימפטומים גופניים למצב בו היא נמצאת.
חשוב לטפל בסימפטומים הגופניים, להיוועץ ברופא, אך גם לטפל בצד הרגשי-נפשי אשר הביא מלכתחילה לסימפטום הגופני. כלומר: לצד הטיפול בכאב הפיסי יש לדבר גם על הכאב הרגשי-נפשי.

הקשר בין בריאות, חולי וצמיחה אישיתtea

מחלות וכאב הינם כאמור סימפטומים גופניים המבטאים את מצבנו הנפשי. המחלות והכאב משקפים איך אנחנו תופשים את עצמנו ואת הדרך בה אנו מתייחסים אל עצמנו. אם נתייחס אל עצמנו באהבה ונחיה מתוך איזון נפשי-רגשי, גופנו יבטא זאת בבריאות וחיוניות. אם נתייחס בעוינות ובהתכחשות כלפי עצמנו ורגשותינו, גופנו יבטא זאת בחולי ובכאב, מצב שמעכב ופוגם בצמיחתנו ובהתפתחותנו האישית. לכן, עלינו להיות קשובים ומודעים לנפשנו ולגופנו. עלינו לכבד את מגבלותינו, להעריך את הטוב שבנו ולא להעצים את החסר ואת הביקורת העצמית.
כיצד נאזן בין גוף ונפש?
הכאב והחולי מספרים לנו בעצם על חסימה שנוצרה בגופנו. עלינו להיות מודעים למצבנו כדי שנוכל לטפל ולאזן את עצמנו לפני שהכאב יהפוך למחלה והמחלה תהפוך כרונית.. . מלבד הגנטיקה שהיא עובדה קיימת, אנו יכולים לאזן את עצמנו באמצעות:
1. תזונה נכונה – לאכול בריא, בכמויות נכונות לגופנו. אפשר לאכול מזון לפי סוג הדם, להיוועץ עם תזונאי/ת, להקפיד על שעות אכילה מסודרות וכדומה.
2. הקפדה על שעות שינה – אנשים רבים חוסכים מעצמם שנת לילה טובה ומסתפקים בשעות שינה בודדות. השינה חיונית לגופנו ולנפשנו. חוסר בשינה משפיע הן על הגוף והן על הנפש. בזמן השינה הגוף בונה את עצמו ומחדש את עצמו. השינה תורמת לתחושת אופטימיות ומיקוד במהלך היום. במידה וניתן, מומלץ גם לנמנם במהלך היום ואפילו לזמן קצר. גם מדיטציה יכולה לעזור לחידוש ואיזון במהלך היום.
3. פעילות גופנית – הליכה, כושר, ריקוד, שחיה… הפעילות הגופנית חשובה ותורמת בשני אופנים: באופן הישיר תורמת לחיזוק הגוף ובריאותו, ובאופן העקיף, תורמת להעלאת מצב הרוח,שמשפיע על המצב הנפשי של האדם ובכך מאזן גם את המצב הגופני.
4. פעילות רגשית – יצירה ואמנות (ציור מנדלות), מדיטציה, דמיון מודרך, שיחה וייעוץ, כתיבה אינטואיטיבית.
כל אלה יחד יעזרו ביצירת חיים בריאים ומאוזנים.

מאמרים קשורים