מאמר נבחר

8 שיטות להרגיע את הגוף ואת הנפש

8 שיטות להרגיע את הגוף ואת הנפש

החיבור בין הגוף לנפש מדבר על השפעת המחשבות והרגשות שלנו על תגובתו הפיסית של גופנו.  כשאנחנו נזכרים למשל, בתקופה בה היינו מאושרים בחיינו, או רגועים, הגוף והנפש נוטים להירגע. כן, רק מעצם ההזכרות.

כך למעשה ניתן להקטין את תחושת הלחץ המלווה את חיינו האינטנסיביים. ישנן דרכים נוספות ומגוונות להפחתת לחץ רגשי ובכך גם הפחתת כאבים ומצוקות גופניים. להלן כמה מהן (מיועדות לכולן אך כתובות בלשון זכר):

  1. נשימה – מומלץ להיות מודע לדפוס הנשימה הנוכחי שלך וללמוד כיצד לשנות את קצב הנשימה שלך מנשימת חזה לנשימה אל הבטן. נשימות עמוקות המחדירות יותר חמצן לגוף. התמקד בנשימה ותניח את הידיים על הבטן באופן בו תרגיש את הבטן עולה כמו בלון מנופח בעת השאיפה ויורדת בעת הנשיפה.
  2. הרפיה – לאחר שנשמת מספר נשימות והתחברת לרוגע, המחשבות היום-יומיות עוזבות אותך, קח כמה נשימות עמוקות ונשוף באיטיות. סרוק את גופך, הרגש אילו חלקים מתוחים או מכווצים ונשום אליהם נשימה עמוקה. הרגש את המתח משתחרר.
  3. דמיון מודרך – מחקרים מראים כי דימיון מודרך יכול להקטין את החרדה, המתח והכאב. Guided imagery is often presented on an audio program in which you are guided in using your imagination to induce peace, calm, strength and control. דמיון מודרך הינה דרך להשתמש בדמיון שלנו להשגת שלווה וכוח. ניתן לבצע באופן אישי או בהקלטות מודרכות שניתן למצוא באינטרנט – באתרים וביו-טיוב. המוזיקה המרגיעה נלווית לתרגילי הדמיון המודרך ומועילה בהשקטת המחשבות.
  4. תרגול רוחני – עצום את עיניך ונשמו רגיל, דרך האף. בנשיפה אמור בשקט מילה לדוגמא: “שלום” או ביטוי לדוגמא: “אני בטוח”, “אני מרגיש שקט” וחזור כך במשך 10 דקות. הנשימה הופכת להיות איטית ויציבה. במידה ודעתך נודדת, הזכר לעצמך בעדינות לחשוב על הנשימה ועל המילה או צירוף המילים שבחרת.
  5. רייקי או הילינג יכולים לסייע באיזון ובהשקטת המתח והלחצים, ועל ידי כך למנוע כאב גופני.תרגול הילינג
  6. עיסויים – מרגיעים את הגוף, בעיקר בתוספת שמנים מרגיעים וריחניים. בזמן העיסוי מומלץ לדמיין מחוזות יפים אליהם אנו שואפים להגיע או להיזכר בארועים חיוביים מחיינו.בכך אנו מעבירים דרך תחושת הרגיעה הגופנית גם השקטה של המחשבות והטרדות.
  7. טיפול בפרחי באך – שימוש בפרחי באך (רקיחה על ידי אדם שהתמחה בכך) עוזר אף הוא להגברת התודעה ולשיפור במצב הנפשי. שיפור זה משפיע תחלה רגשית אך בהמשך תורם גם בהיבט הגופני. לדוגמא: פרחי באך מפחיתים את המתח ובכך מסייעים לשינה טובה יותר.
  8. תפילה ומדיטציה – שתיהן חלק מהשיטות העתיקות ביותר של רגיעה תוך מיקוד. These techniques induce a deep state of relaxation and well-being. טכניקות אלו מביאות למצב של הרפיה עמוקה ורווחה. Many people find spiritual practices helpful in achieving total mind-body relaxation.

טכניקות אלה גורמות להקטנת החרדה, הפחתת הכאב, חיזוק המערכת החיסונית, חיזוק רגשי, חיזוק ביטחון עצמי ואמונה אישית, והגברת תחושת השליטה והרווחה. מומלץ להקדיש כ-15 דקות ביום לטובת תרגול ובעיקר לתת תמיד את הדעת על הקשר בין הגוף והנפש, כך שלגבי כאב גופני או מצוקה רגשית כדאי לטפל בשני ההיבטים.

מאמרים קשורים